اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

پیامدهای اعتیاد

Image result for ‫پیامدهای اعتیاد‬‎


١. بچه های اعتیاد

یکی از پیامدهای اعتیاد بچه هایی هستند که در محیط پرورشی بد با پدر و مادر معتاد زندگی می نمایند و تحت سرپرستی آن ها به سنین رشد می رسند. این کودکان و نوجوانان گاهی به خاطر از هم پاشیدگی خانواده و جدایی زن و شوهر از یک دیگر به حال خود رها گردیده و از آن جا که غالبا در موقعیت های مالی بسیار سختی قرار می گیرند، خیلی زود به دام شبکه های قاچاق و مواد مخدر کشیده می شوند. این افراد گاهی اوقات به ول گردی، دزدی، جیب بری و کیف قاپی روی می آورند و طیف بدی از زندگی را سپری می کنند. با این روند هسته ی خانواده ای معتاد مکانی است که به کانون پخش مواد و رشد جرایم اجتماعی ختم می گردد و تا زمانی که کودکان نا آلوده و نوآلوده ی این خانواده ها مورد محبت و حمایت مادی و معنوی قرار نگیرند کار مبارزه با تهیه و توزیع و مصرف مخدرها به سرانجام نمی رسد. پس شایسته است مسئولان امر در برنامه ریزی های اجتماعی و اقتصادی، جای گاهی برای "بچه های اعتیاد" در نظر بگیرند و نیازهای مادی و معنوی آنان را برطرف کنند.

۲. ویرانی خانواده

از دیگر تبعات اعتیاد ویرانی خانواده است که ارمغان آن چیزی جز پریشانی و نگرانی اهل یک خانه نیست. عملی که بر اثر آن خوشی و شادمانی از کانون گرم رخت بر می بندد و شیرازه ی زندگی از هم می گسلد. بر این اساس کنترل و نظم، از بین رفته و هرج و مرج جای آن را پر می کند. بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که ٤٤ درصد از بزه کاران جامعه در خانواده های بی بند و بار زندگی می نمایند که ٩١ درصد از آن ها هم در خانه های اعتیاد ساکنند؛ بلایی که ثروت مندترین افراد را نیز دچار رکود اقتصادی کرده و در نتیجه فساد سایر اعضای خانواده را به دنبال دارد.

۳. فرار دختران از خانه    

فرار دختران نیز از جمله مشکلاتی است که خانواده های معتاد با آن دست به گریبانند. امروزه این مسئله یکی از معضلات بزرگ اجتماعی محسوب می شود که بخش مهمی از پروندهای نیروی انتظامی را به خود اختصاص داده است. آخرین آماری که در این زمینه و در سال ١٣٧۸ منتشر شده نشان می دهد که تعداد ١٢٢٤ از فقدان دختران به کلانتری ها گزارش گردیده که از این تعداد، ١٢٠٠ مورد یعنی ٩۸ درصد از آنان فراری بوده اند. بر همین اساس فرار دختران در سه ماهه ی اول سال ١٣٧٩ نسبت به سه ماهه ی اول سال ١٣٧۸ رشد بیشتری داشته و مشکلات روز افزون را به وجود آورده است. به عقیده اغلب کارشناسان، اعتیاد پدر و مادر و فاصله گرفتن آن ها از خانواده، تامین نشدن هزینه های زندگی، اختلافات و بگو مگوها و قهرهای پی در پی، بی مسوولیتی های والدین، همه و همه، زمینه ساز فرار دختران و جذب آن ها برای دوست یابی در خارج از خانه می باشد. دختران فراری تنها به این امید که مانند مادران خود در سختی زندگی نکنند، از خانه و کاشانه گریخته و به سرنوشتی صد چندان بدتر از قبل گرفتار می شوند. باندهای مختلفی در کمین این افراد قرار دارند که از آنان جهت توزیع مواد مخدر، دزدی، فساد و اخاذی از دیگران استفاده می نمایند.

۴. جنون 

از دیگر عواقب اعتیاد جنون های آنی است که در اثر مصرف موادی چون حشیش و دیگر مخدرها پدید می آید. این جنون که در اصطلاح به آن "سایکوز" گفته می شود، در صورت استمرار استفاده از این مواد باعث از بین رفتن سلول های مغزی و تضعیف قدرت تصمیم گیری گردیده و زمینه ی اختلال شخصیتی معتاد را نیز فراهم می آورد. ماده ی مخدر، چون تیری رها شده در فضاست که هر لحضه سینه ی فرزندی را می شکافد. برای قطع این ریشه ی فساد و تباهی، هر فرد به هر شکل ممکن باید مساعدت نماید. مهم ترین هم کاری در این مورد اطلاع رسانی است که در زمره ی بزرگ ترین خدمات انسانی و اجتماعی محسوب می شود و پاداشی عظیم و سرافرازی در پیش گاه خداوند را در پی دارد. وقتی جامعه ای آلوده شد این آلودگی به همه ی خانه ها راه می یابد و آنان را درگیر می سازد که این مسئله با معتاد شدن جوانان بی گناه به سرانجام بدی ختم می گردد.

 

 

 

منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.