اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

آشنایی با مواد مخدر و روان گردان - بخش اول

 

بخش اول

سرانجام و عاقبت افرادی که به مصرف مواد مخدر مبادرت می ورزند می تواند درس عبرتی برای سایر افراد به ویژه جوانان باشد تا تحت تأثیر دوستان ناباب به خاطر شادی ها، خوشی ها و اثرات کاذب زود گذر هرگز به فکر ِ مصرف آن ها نیفتند. در این جا برای آشنایی بیش تر شما با انواع مواد مخدر و اثرات سوی شان مطالبی آورده شده که امید می رود با خواندن آن افقی روشن در فرا سوی دیدگاه همه افراد به جهت پیش گیری و رهایی قطعی از اعتیاد شکل گیرد. لازم به ذکر است، تمامی داروهای مخدر و روان گردان، مغز و نواحی مختلف بدن را تحت تأثیر خود قرار می دهند و تعادل شیمیایی بدن را بر هم می زنند. احساساتی که در پی این گونه مواد در بدن ایجاد می گردند به عواملی نظیر سن، زمان استعمال، خلوص مواد، میزان مصرف، چگونگی به کارگیری مواد (تزریق، خوراکی، دود کردن، استنشاق)، خلق و خو، سطح سلامتی و شرایط محیطی فرد بستگی دارد؛ مواد مخدر در جوانان به دلیل آن که مغزشان در حال رشد و تکامل می باشد، تأثیر سوء بیش تری دارد.

مواد روان گردان

مواد روان گردان به ۴ گروه تقسیم بندی می گردند.

١. STIMULANT (محرک ها) که از جمله اثرات آن ها شامل افزایش انرژی، هوشیاری ذهنی، فعالیت جسمانی، کاهش خستگی، سرکوب گرسنگی، افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود مثل کوکائین و کافئین .

۲. DEPRESSAN (سرکوب گرها) که مصرف آن ها باعث کاهش انرژی، هـوشیاری ذهنی، ضربان قلب، فعالیت جسمانی و سرعت تنفس، کاهش سرعت عکس العمل، خواب آور و القاء حالت رؤیا می گردد مانند الکل، مرفین و هروئین.

٣. HALLUCINOGENS (توهم زاها) که تغییر و اختلال در خلق و خو، ادراک و حواس بینایی، شنوایی و احساسات، القاء حالت رؤیا از نمونه تأثیرات منفی شان می باشند نظیر ماری جوآنا و ال اس دی.

۴. NARCOTICS (مخدرها) که از نمونه اثرات سوی شان، القاء بی حسی، کرختی، رخوت و خواب شدید می باشد.

انواع گیاهان روان گردان

١. OPIUM POPPY (خشخاش) که داروهای استخراجی از آن شامل هروئین، مورفین، کدئین، تریاک است. این گروه، مسکن و ضد درد می باشند.

۲. CANNABIS SATIVA (شاه دانه) که داروهای استخراجی TETRAHYDROCANNABINOL آن که ماده ای مسکن، شل کننده عضلات، خواب آور و آنتی بیوتیک به شمار می رود شامل ماری جوآنا و حشیش می شـود. حشیش از صمغ گیاه و ماری جوآنا از ساقه و برگ آن به دست می آید.

٣. COCA که از آن کوکائین استخراج می شود و یک آلکالوئید بی حس کننده موضعی می باشد.

نکته: به تزریق وریدی موادمخدر MAINLINING و به تزریق زیر پوست و عضلات SKIN POPPING می گویند.

حشیش، ماری جوآنا و هروئین ...

١. حشیش  (CANNABIS)

اسامی عامیانه حشیش عبارتند از GRASS ،HASH ،DOPE ،BLOW ،DRAW. این ماده به صورت تکه های جامد، از رزین گیاه شاه دانه گرفته می شود و قهوه ای یا مشکی است. طریقه ی مصرف آن به شیوه های گوناگون نظیر دود کردن با سیگار به ویژه سیگار برگ و همراه با چپق و یا قلیان، پختن آن و مصرفش با غذا، و دم کردن آن به همراه چای می باشد. ریلکس کنندگی، قوی تر گشتن حواس شنوایی و بینایی (به خصوص در مورد رنگ ها)، باز شدن اشتها، کند گشتن واکنش به محرک ها، طولانی تر و دیر گذشتن زمان و عجیب به نظر آمدن اجسام عادی از اثرات آنی مصرف آن می باشد. خطرات کوتاه مدت حشیش شامل احساس سردرگمی، اضطراب، هراس، بد گمانی، توانایی یادگیری کاهش می یابد، هماهنگی حرکات مختل و خطرات دراز مدتش مشمول پارانوئید، اسکیزوفرنی، جنون، روان پریشی، افسردگی و اضطراب، استعمال آن همراه با سیگار سبب آسیب جدی به ریه ها می گردد.

۲. ماری جوآنا  (MARIJUANA)

اسامی عامیانه آن عبارتند از: WEED ،GRASS ،POT ،CHRONIC ،JOINT ،BLUNT ،HERB ،GANGA ،HEMP ،BASH ،BHANG BLAST ،JIVE. این ماده شبیه جعفری خشک سبز، قهوه ای و یا خاکستری می باشد که از برگ و ساقه گیاه شاه دانه به دست می آید و اندکی توهم زا است. نحوه استعمال آن مانند حشیش می باشد. از نمونه اثرات آنی آن می توان به حس نشدن گذشت زمان، کاهش تمرکز و حافظه و یادگیری، افزایش فشار خون و ضربان قلب، خشکی دهان، قرمزی چشم ها، خواب آلودگی، اشتها آوری، خنده های مکرر و دارا بودن اثرات حشیش اشاره کرد. از خطرات آن هم می توان از پارانوئید، آسیب به ریه ها، سرفه و عفونت مجاری تنفس، برونشیت یاد برد.

٣. هروئین  (HEROIN)

اسامی عامیانه هروئین شامل HORSE ،SMACK ،BIG H ،BLACH TAR ،CABALLO ،DRAGON ،GEAR SKAG ،BROWN ،JUNK می شود. این ماده شکل تغییر یافته مورفین است و از خشخاش به دست می آید. هروئین خالص، گرد سفید رنگی می باشد که طعم بسیار بدی دارد و معمولاً با مواد دیگری مانند نشاسته، پودر شکر، پودر تالک، پودر شیر، آرد و گچ و ترکیب می گردد. این مخدر می تواند قهوه ای رنگ و یا مانند قیر تیره باشد. هروئین به طرقی مختلف مانند دود کردن، تزریق وریدی، استنشاق (زمانی که گرم می گردد می سوزد و ایجاد دود می کند به استنشاق دود آن CHASING THE DRAGON می گویند) مصرف می گردد. اثرات آنی ماده مذکور عبارت است از خوشی زیاد، کاهش درد، تهوع، خارش شدید، چرت زدن، کند شدن تنفس، خواب آلودگی، نشئگی، ریلکس شدن، مسکن درد بسیار قوی، احساس سنگینی و حسی مانند کشیده شدن یک پتوی گرم به دور بدن. از خطرات آن هم می توان به مواردی چون اعتیاد آوری بسیار، هپاتیت، ایدز، متوقف گشتن تنفس در اثر استعمال بیش از حد و مرگ اشاره نمود. هروئین چون با موادی نظیر گچ، آرد، تالک و غیره ترکیب می گردد، استعمال تزریقی آن سبب ایجاد حساسیت در بدن و خارش شدید می شود. صدمه به قلب و عروق خونی، عفونت، هموروئید و سوء تغذیه، آسیب به کبد و کلیه از دیگر موارد خطر آن به شمار می آید.

کوکائین، ال اس دی، اکستاسی ...

١. کوکائین  (COCAIN)

NOSE CANDY ،BASE ،FLAKE ،TOOT ،WHITE ،BLOW ،SNOW ROCK ،CHARLIE ،COKE ،STARDUST از اسامی عامیانه کوکائین می باشند. این ماده مخدر، گرد سفید رنگی است که از برگ های خشک شده گیاه کوکا تهیه می شود. با پختن کوکائین همراه با جوش شیرین ماده مخدر دیگری به نام CRACK حاصل می گردد. کرک بسیار بسیار اعتیاد آور بوده و به شکل حبه های سفید و یا قهوه ای رنگی می باشد. معمولاً با نشاسته، شکر، ویتامین سی، پودر شیر و پودر تالک ترکیب می گردد. نحوه استعمال کوکائین از راه استنشاق از طریق بینی، تزریق وریدی، دود کردن کرک توسط پیپ، جویدن برگ ها، به کار بردن در غشاء مخاطی دهان، مهبل و مقعد به انجام می رسد. این ماده مخدر یک محرک می باشد و اثراتش بسیار زود در حدود ٣٠ دقیقه بعد از میان می رود کـه سبب می گردد فرد احساس افسردگی و نا آرامی کند. کوکائین، حتی با یک بار مصرف نیز اعتیادآور است. افـزایش اعتماد به نفس، احساس نیرومندی و هـوشیاری، تپش قلب، انرژی زایی، حراف و یا کم حرف شدن فرد، سریع و چابک و شنگول شدن، از میان رفتن تمرکز، هماهنگی حرکات و میل جنسی، تنفـس کم عمق و نامنظم، رفتار خشونت آمیز، رعشه، ایجاد گشتن سریع اثر آن یعنی ١٠ ثانیه پس از استعمال، افزایش انرژی، تقویت نیروی جنسی، ترشح دپامین در مغز از اثرات آنی این ماده به شمار می روند. استنشاق کوکائین از راه بینی سبب آسیب به پره میانی بینی و ایجاد حفره در آن می شود. استفاده از این ماده آن قدر خطرناک است که اولین مصرف آن هم می تواند سبب سکته قلبی در فرد گردد. مشکلات تنفسی، آسیب به ریه، تشنج و مرگ ناگهانی و در دراز مدت نیز پارانوئید، توهم، خشونت و کاهش وزن و آسیب جدی به مغز و قلب از دیگر خطرات آن می باشد.

به امید روزی که همه جوانان در سایه تلاش و کوشـش و در پناه سلامتی و به دور از هر گونه مواد مخدر و روان گردان به آباد کردن وطن خویش بپردازند.




منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 1 + ارسال نظر
miss_love پنج‌شنبه 14 بهمن 1395 ساعت 23:08 https://grave4.honor.es

برایتان موفقیت توام با سر بلندی آرزومندم
شما هم به من سر بزنید واقعا دست گلتون درد نکنه،تشکرررررررررر
5685

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.