اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

آشنایی با مواد مخدر روان گردان - بخش دوم

 

بخش دوم

سرانجام و عاقبت افرادی که به مصرف مواد مخدر مبادرت می ورزند باید درس عبرتی برای سایرین به خصوص جوانان باشد تا تحت تأثیر دوستان ناباب و به خاطر شادی ها، خوشی ها و اثرات کاذب زود گذر هرگز به فکر استفاده از مخدرها نیفتند. در این جا شما را با انواع دیگری از مواد مخدر، روان گردان ها و اثرات سوء شان آشنا می کنیم و امید می رود تا افقی روشن برای پیش گیری و رهایی قطعی در فرا سوی دیدگاه همه افراد شکل گیرد. قابل ذکر است که تمامی داروهای مخدر و روان گردان، مغز و نواحی مختلف بدن را تحت تأثیر خود قرار می دهند و تعادل شیمیایی بدن را بر هم می زنند. احساساتی که به دنبال استعمال این گونه مواد در بدن ایجاد می گردند به عواملی نظیر سن (تأثیر مواد مخدر در جوانان به دلیل آن که مغزشان در حال رشد و تکامل است، بیش تر می باشد)، زمان استعمال، میزان مصرف، خلوص مواد، چگونگی مصرف (تزریق، خوراکی، دود کردن، استنشاق)، خلق و خو، سطح سلامتی و شرایط محیطی فرد بستگی دارد.

کوکائین، ال اس دی، اکستاسی ...

١. ال اس دی  (LSD)

ال.اس.دی مخفف عبارت LYSERGIC-ACID-DIETHYLAMIDE می باشد. TABS ،ACID ،BLOTTER از اسامی عام این ماده به شمار می روند. مخدر مذکور در کاغذهای مربعی شکل کوچک با طرح و نقوش مختلف بر روی آن ها به صورت قرص های ریزی به نام MICRODOTS ،DOTS و به صـورت مایع، کپسول و ژلاتین نیز موجود می باشد. ال.اس.دی خالص، گرد بی بو و سفید رنگی است که از یک نوع قارچ استخراج می گردد و به شیوه های استنشاق، دود کردن، تزریق و خوراکی قابل استعمال است. از اثرات آنی آن می توان به توهم زایی قوی، حالت پرواز (TRIP) که ظـرف مدت یک ساعت پس از مصرف ظاهر گشته و ۸ الی ١۲ ساعت هم اثر آن باقی می ماند و فرد قادر به خاتمه دادن به این حالت نمی باشد، نیز روشن تر شدن رنگ ها، جدیدتر گشتن اصوات، کندی و تندی حرکات و زمان، ادغام حواس در یک دیگر (رنگ ها شنیده و صداها دیده می شوند)، کاهش اشتها، گر گرفتگی، پارانوئید، لرز، تپش قلب، سر در گمی و تنفس سریع اشاره کرد. ایجاد یک حالت پرواز و یا نشئه گی خوش آیند، وضعیتی که تریپ مجدداً بدون استعمال ال.اس.دی برای فرد بارها و بارها تکرار می شود (FLASH-BACK)، افسردگی، روان پریشی، جنون، تشنج، مرگ و خودکشی از عواقب و خطرات مصرف آن به شمار می رود.

۲. اکستاسی  (ECSTASY)

ECCY،XTC ،X ADAM ،E-DIAMONDS ،MITSUBISHI ،LOVERS SPEED ،CLARITY از اسامی عامیانه اکستاسی به شمار می روند. این ماده مخدر از METHYLENE - DIOXYMETHYL - AMPHET AMINE (MDM) تهیه می گردد و به صورت قرص و به اندازه ها و اشکال گوناگون، گرد، کپسول، مایع دیده می شوند. اکستاسی از نوعی آمفی تأمین توهم زا می باشد و معمولاً با نشاسته، پودر تالک و رنگ، کافئین، آمفی تامین و افدرین ترکیب می گردد. نحوه استعمال این ماده محرک و توهم زا به شیوه های خوراکی، دود کردن و استنشاق، تزریق است. اثر آن ۲٠ دقیقه پس از مصرف ظاهر می گردد و باعث ایجاد توهم، افزایش انرژی و حس خوشی، اصوات، رنگ ها و احساسات شدیدتر می گردد و اثر آن تا ۶ ساعت در بدن باقی می ماند که به این حالت به وجود آمدهROLLING  می گویند. اثرات اکستاسی شبیه به آمفی تامین می باشد از جمله افزایش ضربان قلب، افزایش اعتماد به نفس، احساس تهوع، اضطراب، حس صمیمیت با دیگران، ساییدن دندان ها بـه یک دیگر، کاهش اشتها، تعـریق، احساس شدید لذت، گرمی و شادی، تحریک به رقص، ترشح دپامین و سروتونین در مغز. از خطرات ناشی از استعمال آن می توان به توهم گویی، استفراغ، تشنج و افزایش شدید گرمای بدن (گرمازدگی) حاصل از فعالیت شدید مانند رقص اشاره کرد که بسیار خطرناک می باشد. نیز نوشیدن آب فراوان توسط فرد برای رفع تشنگی که این خود سبب رقیق شدن بیش از حد خون و از میان رفتن تعادل سدیم خون و سرانجام تورم اعضاء بدن هم چون مغز و در نهایت مرگ شخص می شود. علاوه بر آن، فرد پس از یکی دو روز از مصرف مواد احساس افسردگی و خستگی می کند و در دراز مدت هم سبب آسیب به کبد، کلیه و مغز می گردد.

سایر مواد ...

١. کتامین  (KETAMIN)

K-SPECIAL،K-VITAMINE ،K-KET از اسامی عامیانه کتامین به شمار می روند. این ماده به اشکال ظاهری گرد سفید رنگ و به صورت قرص و یا مایع دیده می شود و به شیوه های خوراکی، استنشاق و تزریق قابل استعمال می باشد. بی حس کنندگی قوی، القاء تجربه خارج از بدن، کرختی و توهم زایی از اثرات آنی این ماده به شمار می می رود. مصرف کتامین در کوتاه مدت باعث بروز مشکلات بینایی، عدم تعادل و هماهنگی، توهمات وحشتناک و در دراز مدت سبب احساس گم گشتگی و جدایی از واقعیت می گردد.

۲. متادون  (METHADONE)

از اسامی عامیانه متادون می توان از  METH-LINCTUSیاد برد. این ماده به صورت های مایع سبز، آبی و یا کهربایی رنگ و قرص های سفید رنگ دیده می شود و به شیوه ی خوراکی مورد استعمال قرار می گیرد. اثرات متادون شبیه هروئین است اما خفیف تر؛ اما کما و مرگ از خطرات آن به حساب می آید.

٣. آمفی تامین  (AMPHETAMINES)

اسامی عامیانه آن شیشه، GLASS ،CHALK-SPEED ،WHIZZ ،METH ،CRANK ،UPPERS ،FAST می باشد که به شکل گردی سفید رنگ و یا خاکستری، کپسول، قرص قابل رؤیت می باشد. برای آن که آفتی تامین قابل دود کردن گردد آن را کریستالیزه می کنند که در این صورت به آن ICE می گویند. ماده ی مذکور یک محرک است و به شیوه های استنشاق، دود کردن، تزریق و یا حل درون مایعات، خوراکی مصرف می شود. اثر آن ٣ الی ۴ ساعت بعد از استعمال ظاهر می گردد و نتایجی چون هیجان زدگی، اعتماد به نفس بالا، افزایش هوشیاری، پر انرژی، کاهش اشتها و بی خوابی را به همراه دارد. مصرف آمفی تامین در کوتاه مدت سبب احساس اضطراب، افسردگی و خستگی پس از استعمال، افزایش ضربان قلب و تنفس، اختلال در دید، خشکی دهان، سرگیجه، خشونت، مرگ ناگهانی، سکته قلبی و در دراز مدت سبب توهم، وحشت زدگی، کاهش وزن، آسیب به مغز و حافظه، تشنج و مرگ می گردد.

۴. قارچ ها  (MAGIC MUSHROOMS)

SHROOMS-MUSHIES از اسامی عامیانه قارچ ها به شمار می روند. این گروه یا به صورت پخته به همراه غذا و یا دم کرده با چایی مورد استفاده قرار می گیرند. اثرات آن خفیف تر از ال.اس.دی است و تا ۴ ساعت هم در بدن باقی می ماند. درد شکم، اسهال، تهوع و مرگ در پی مصرف قارچ های سمی از خطرات مصرف این دسته از مواد می باشند.

۵. جی اچ بی  (GHB)

GHB مخفف GAMMA HYDROXYBUTYRATE است. از اسامی عامیانه آن می توان از GBH ،GABBA ،G ،LIQUID ECSTACY یاد کرد. جی اچ بی به شکل مایعی بی رنگ و بی بو داخل بطری های کوچک و به صورت کپسول دیده می شود که به شیوه ی خوراکی هم استعمال می گردد. مقدار کم آن اثراتی شبیه به الکل دارد و مصرف زیاد آن مانند اکستاسی عمل می کند. تهوع، خواب آلودگی، احساس گم گشتگی، تشنج و مشکلات تنفسی از خطرات مصرف آن می باشد.

۶. حلال ها  (INHALANTS)

BULLET ،BOLT ،RUSH ،SNAPPERS ،POPPERS ،WHPPETS AEROSOLS ،SNIFF ،NTTRITES از نام های حلال ها می باشند. این مواد که در اثر استنشاق، باعث ایجاد حالت سرخوشی و نشئه گی در فرد می گردند در اشکال مختلفی از جمله چسب ها، تینر رنگ، گازوئیل، جوهر مرکب، اسپری مو، اسپری رنگ، اسپری شوینده، گاز فندک، استون، شیشه شور، واکس کفش و غلط گیرها دیده می شوند. نحوه استعمال آن از طریق استنشاق مستقیم و ریختن این گونه مواد درون کیسه های پلاستیکی و استنشاق آن از این طریق (BAGGING)، می باشد. از اثرات آنی آن هم می توان به خواب آوری، مسکن، ضد درد، مستی، گیجی، سردرگمی اشاره نمود. مصرف این گونه مواد در کوتاه مدت سبب تهوع، سرفه شدید، لکه اطراف دهان، خفگی و در دراز مدت سبب سر درد، خون ریزی بینی، کاهش حس بویایی، کاهش اکسیژن به مغز و آسیب به مغز، آسیب به کلیه ها، کبد و سیستم عصبی و شش ها می گردد.

٧. استروئیدها  (STEROIDS)

از نام های دیگر استروئیدها می توان به ROIDS ،SAUCE ،SLOP ،JUICE ،PUMPERS ،GYM CANDY ،ANABOLICS اشاره نمود. این مواد، مشتقات هورمون مردانه تستوسترون می باشند که رشد عضلات اسکلتی و استقامت را افزایش می دهند به نحوی که ورزش کاران برای بهبود عملکرد و ظاهر فیزیکی خود از این گونه استفاده می کنند. استروئیدها به شیوه های خوراکی و تزریق استعمال می شوند. افزایش فشار خون، کلسترول بالا، بیماری کلیه و کبد، صدمه به قلب، دیابت، یرقان، افسردگی، رفتارهای خشونت آمیز از خطرات مصرف این گروه مواد می باشند. از اثرات آن در مردان می توان به رشد سینه، تحلیل بیضه، کاهش اسپرم، ناباروری، آکنه، سکته و در زنان به رشد مو در صورت، بم شدن صدا، اختلال در قاعدگی، کاهش سایز سینه اشاره کرد.

٨. سرکوب گرها و مسکن ها (TRANQUILIZERS = DEPRRESSANT)

اسامی عامیانه آن ها شاملDOWNERS ،GOOFBALSS ،BARBS ،BLUE DEVILS ،JELLIES  TRANY،BENZOZ ،LUDES  می باشد. این گروه از داروها مسکن بوده و سبب شل شدن عضلات و آرامش اعصاب می شوند و به صورت قرص و کپسول قابل رؤیت اند مانند والیوم و مرفین. مواد مذکور به صورت های خوراکی و تزریقی استعمال و باعث ایجاد حالت تسکین، اضطراب و تنش و خواب آوری می شوند. سرکوب گرها و مسکن ها باعث کاهش انرژی، کاهش حافظه، افسردگی، بی خوابی و حملات هراسی و اعتیاد آوری می گردند.

٩. پی سی پی  (PCP)

از اسامی عامیانه آن می توان به ANGEL DUST ،HOG CRYSTAL ،ZOOT ،PHENCYCLIDINE اشاره نمود. پی سی پی یک بی حس کننده می باشد و به صورت گرد سفید رنگ کریستالی، کپسول و قرص نیز وجود دارد. به شیوه های استنشاق، دود کردن و تزریق مصرف می شوند و اثراتی از جمله خوشی، ریلکس شدن، بی وزنی، عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی را به همراه دارد.

١٠. اکسی کنتین  (OXYCONTIN)

OC ،OXY ،OXYCOTTON از نام های دیگر اکسی کنتین می باشد. این مخدر، مسکن درد می باشد و ماده ی فعال آن اکسیکدون (OXYCODONE) است. اکسی کنتین به صورت مایع و قرص دیده می شود و به روش های تزریق، استنشاق، جویدن، پخته همره غذا به کار می رود. اثرات آن شامل کند شدن تنفس، تهوع، استفراغ، یبوست، سردرد، گیجی، تعریق و ضعف است و خطراتی مانند مسکن ها را به همراه می آورد.

١١. تریاک  (OPIUM)

تریاک خصوصیاتی شبیه به هروئین دارد.

به امید روزی که همه جوانان در سایه تلاش و کوشش و در پناه سلامتی و به دور از هر گونه مواد مخدر و روان گردان به آباد کردن وطن خویش بپردازند.




منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.