اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

زمینه های گرایش به اعتیاد- بخش اول


۱. ضعف ایمان و اخلاق

هسته ی اولیه زندگی انسان محیطی است که در آن رشد می نماید. پس طبیعی است که بیش ترین خصلت های اخلاقی را از همین محیط دریافت دارد. کودک یا نوجوانی که در خانواده مذهبی و سالم بزرگ شده باشد، اگر در خارج از خانواده و در محیط اجتماع با زمینه های انحرافی روبه رو شود، امکان سقوط و انحرافش کم تر است، ولی کودکی که در خانواده ای با ضعف اخلاقی و فرهنگی، پرورش یافته در مقابل این زمینه ها ایمن نیست. یافته های محققان نشان می دهد ۴۴ درصد بزه کاران جامعه ی ما در خانواده های بی بند و بار زندگی کرده اند که این عامل به علاوه ی بی اعتنایی والدین به سرنوشت فرزندان عواقب بسیار وخیمی برای آنان در پی خواهد داشت. این واقعیت یعنی بازدارندگی ایمان از گرایش به انحرافات مختلف، مورد قبول متخصصان علوم روانی و اجتماعی می باشد پس در حقیقت ایمان، سپری است که انسان را از همه بدی ها و زشتی ها دور می نماید.

۲. کنجکاوی جوانان

جوانان به خاطر ویژگی های دوران جوانی خود، آسیب پذیری زیادتری دارند، چرا که پویا و فعال و کنج کاوند و به هر کجا سر می کشند. آن ها آمادگی انجام هر کاری را دارند؛ حتی کسانی که صالح و درست کارند نیز ممکن است، از روی کنج کاوی و کسب تجربه به چنین راه هایی وارد شوند. در این گونه اوضاع و احوالی زمینه های انحراف و فساد برای دختران و پسران فراهم است و آنان در لبه پرت گاه قرار دارند. پس اگر پدران و مادران به دنبال راهی برای سلامت روح و روان فرزندان و حریم خانواده شان می باشند بایستی با ایجاد روابط عاطفی مناسب و نظارت منطقی ذهن فرزندان خود را در برابر مواد مخدر مقاوم سازند و از در دام افتادن آن ها جلوگیری کنند.

۳. باورهای غلط

یکی از دلایل اجتماعی اعتیاد، باورهای غلطی است که در فرهنگ ما وجود دارد و تا زمانی که این باورها اصلاح نشود، مساله ی اعتیاد و قاچاق هم چنان باقی خواهد مانـد. در این رابطه کم نیستند افرادی که معتقـدند مصرف تفننی مواد مخدر اعتیاد آور نیست؛ این گروه نمی دانند که همه معتادان اعتیادشان را از هم این جا آغاز می کنند. در بعضی شهرها نیز مردم کشیدن تریاک را برای سنین بالا توصیه می کنند، در حالی که آمارها نشان می دهد که مصرف این گونه مواد در بین افراد میان سال، خطر ابتلا به سکته و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. در این میان افرادی هم هستند که برای تریاک، فواید پزشکی زیادی قائلند و آن را برای دردهای رماتیسمی یا بیماری قند و فشار خون مفید می دانند، در حالی که این نظریه اصلاً درست نیست و از هیچ گونه اعتـبار علمی برخوردار نمی باشد. این افکار اشتباه زاییده مغز بیماران معتاد است که برای توجیه کار خود و فریب دیگران بر زبان می آورند.

۴. برخورد نا مناسب با معتاد

فرد معتاد به علت ویژگی های ظاهری و رفتاری خود از همان ابتدا مورد اتهام و محکوم به طرد شدن است. برخوردهای نامناسب و نا به جای اطرافیان و اعضای خانواده نه تنها گرهی از کار او باز نمی کند، بلکه موجبات گریز و فرار او را فراهم می سازد. به عبارت دیگر پی آمدهای ناشی از شیوه های نامناسب و خطای تفکر عمومی منجر به انزوا و گریز از دیگران و تنهایی فرد خواهد شد و این احساس یکی از مهم ترین علل ادامه ی گرایش به سوی مواد مخدر می باشد. جوانی که اعتیادش را ترک کرده نیازمند حمایت و محبت خانواده است و وسواس و خشنودت در تربیت او وی را دوباره به سوی تباهی و گمراهی می کشاند. امام علی (ع) می فرمایند: "زیاده روی در سرزنش کردن، شعله های لجاجت را دامن می زند."

 


منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 2 + ارسال نظر
یه محصل قدیمی پنج‌شنبه 20 آذر 1393 ساعت 22:26 http://bababozork42.blogfa.com/

باسلام
فاکتورهایی که فرمودید همه به عدم آگاهی خواهد رسید.
------------
در مازندران دو علت اساسی در اعتیاد دخیل است.:
1- ترانیت مواد از شرق به غرب باید از مازندران عبور می کند . به ترکیه و سپس اروپا سردر خواهد اورد.
2- اقلیمی . با داشتن رطوبت 98%

علی چهارشنبه 2 مهر 1393 ساعت 22:21 http://ploton.blogsky.com

راین مهرکه پیش روداریم تولدیکی ازعزیزانم هست که دوست دارم



براش تبریک تولدجمع کنم هرچقدرشد البته هرچه زیادتربهتر



ممنون میشم دراین پست فقط تبریکهایتان رابزارید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.