اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

اعتیاد چیست؟ - بخش چهارم

 

بخش چهارم - زیان های جانبی و علائم اعتیاد بخش

اعتیاد به مواد مخدر، افزون بر زیان هایی که به طور مستقیم برای مصرفکننده آن به وجود می آورد، دارای آسیبهای اجتماعی و اقتصادی در خور ِ توجه ای برای جامعه است که از آن میان میتوان به از بین بردن بخشی از نیرو و مغز فعال جامعه اشاره کرد. سوای از آن مصرف مواد مخدر، یکی از عوامل اصلی گسترش بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت به شمار می‌ رود؛ از جمله مهم ترین آسیب‌های وارده بر سلامتی فرد، کاهش قوای جنسی در بلند مدت می باشد. اگرچه برخی از مواد در همان لحظه باعث افزایش میل جنسی می‌شوند، ولی اکثر آن ها در طولانی مدت باعث کاهش قوای جنسی می‌ گردد. به عنوان مثال مصرف متادون سبب از بین رفتن میل جنسی، اختلال نعوظ و انزال می‌گردد به طوری که حدود ۷۵ درصد از معتادان به متادون، از این موضوع شکایت دارند. به تازگی، برخی با مدل‌ سازی اعتیاد با به کارگیری دانش اقتصاد نشان داده‌اند که درآمد و مصرف امروزی مواد مخدر به چه میزان بر تقاضای آن در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

علائم اعتیاد

بنا بر تعریف انجمن روان شناسان ایالات متحده، اگر در یک دوره ی ۱۲ ماهه حداقل ٣ مورد از نشانه های زیر در فرد معتاد نمایان شود، شخص به بیماری اعتیاد مبتلا گردیده است. این علائم عبارتند از:

۱. مقاوم تر شدن بدن (تلورانس)

۲. وسوسه ی مصرف

۳. افزایش مقدار استفاده

۴. از دست دادن کنترل بر روی میزان مصرف

۵. ادامه ی استفاده با وجود عواقب خطرناک

۶. بروز نشانه‌های خماری در صورت عدم مصرف

آزمایش اعتیاد 

یکی از تست های سنتی اعتیاد، آزمایش ادرار که روشی حتمی و دقیق نبوده، می باشد که در آن فرد می‌تواند با استفاده از به کار بردن ِ مواد شیمیایی ویژه‌ای، نتیجه ی به دست آمده را تغییر دهد هر چند که شیوه‌های دیگری برای این نوع آزمایش وجود دارد که با اطمینان بسیار بالا می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. با توجه به ماهیت و ساختار اعتیاد، توجه به بعد روانی این بیماری نیز بسیار ضروری است. از این رو تست‌ها و آزمایش‌هایی نیز برای پی بردن به وضعیت اعتیاد فرد با توجه به جنبه‌های رفتاری و روانی آن ها موجود میباشد که شامل پرسش‌هایی است که خود فرد باید به آن ها پاسخ دهد. حال به معرفی مختصری درباره ی بعضی از مواد مخدر می پردازیم.

بوپرنورفین: به عنوان ضددرد، مسکن قوی و جای گزینی برای مواد مخدر و اعتیاد آور مورد استفاده قرار می گیرد.

شربت تریاک: یک ماده مخدر، مسکن درد و اعتیاد آور می باشد.

متادون: دارویی نگه دارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر و اعتیاد آور است.

حب جدوار: داروی ترک اعتیاد، مسکن قوی و ضد درد با اثرات تقویتی بدون ایجاد وابستگی و اعتیاد می باشد.

نالوکسان: برای تشخیص و درمان مسمومیت‌ها با مواد مخدر یا کومای ناشی از آن مصرف می‌شود.

نالتروکسان: به عنوان داروی کمکی برای درمان اعتیاد به کار می رود.



منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.