اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

اعتیاد - سوگند

معرفی مواد مخدر - پیشگیری از اعتیاد - داستان زندگی معتادین - مدیر خانم رئیسی

ناپایداری عاطفی در خانواده ی افراد معتاد

 

سطح عاطفی در خانواده های افراد معتاد، تحت تأثیر تغییر خلق ناشی از اعتیاد قرار دارد. به نحوی که صبح ها همه چیز عادی به نظر می آید و با فرا رسیدن شب، ابری از ناامیدی بر خانه سایه می افکند و یا در مواقع دیگر ممکن است شخص معتاد به خاطر جبران کارهای وحشتناک گذشته، افراد خانواده اش را با عشق و محبت خفه کند. این گونه به درستی خواهید دید که عدم ثبات در رفتار و نیز سطح عاطفی و تغییرات دائمی در اعضاء خانواده، باعث ایجاد سردرگمی و عدم اطمینان می گردد.

فرزندان خانه در رابطه با اشخاص خارج از خانواده اغلب سرگردانند و موضع خود را نمی دانند و می اندیشند که با دوستان شان متفاوت اند. آنان مشوش و شکاک اند و به دلیل آن که به گونه ای بزرگ شده اند که نمی دانند یک خانواده ی عادی یعنی چه؟ آرزو دارند تا یک چنین وضعیتی را تجربه نمایند. همین دلایل به همراه عدم انسجام موجب می گردد تا خودشان نیز خواستار ایجاد روابطی اعتیاد آمیز باشند اما در این بین امکان دارد آن ها به اشیا یا وقایع دیگری نسبت به والدین خود معتاد گردند چرا که از شبیه بودن به والدین خود می پرهیزند.

عدم انسجام در خانواده ی معتاد موجب می شود تا اعضاء آن به ویژه کودکان، نسبت به خود و دنیای پیرامون خویش احساس عدم امنیت و اعتماد کنند که این به نوبه ی خود باعث بروز حسس وحشت در وجودشان می گردد. ایجاد حس محکومیت در افراد بالغ که منشأ آن مربوط به دوران حقیقی محکوم بودن شان در زندگی می باشد نیز باعث شده تا آن ها همواره بیاندیشند که حتماً اتفاق بدی رخ خواهد داد. در سطح عاطفی، زمان های خوب در خانواده های معتاد قابل اطمینان نیستند و با بحران و خطر همراه اند.

قابل ذکر آن که فرزندان این جمع به دنبال منصرف نمودن خود از مسائل و مشکلات و یا یافتن راهی برای فراموش کردن آن هستند و سعی می کنند تا خود را نابود سازند و از این هنگام است که سفر اعتیاد آمیزشان آغاز می شود. در عین حال بچه ها در اغلب خانواده ها یاد می گیرند تا اسرار اعضای خانه را بر ملاء نکنند و تا آن جایی که می توانند دروغ بگویند تا از خیانت دور بمانند. در حقیقت، کودکان، برای زنده ماندن در یک سیستم اعتیاد آمیز باید از نداهای سالمی که هشدار دهنده ی خطر هستند چشم پوشی نمایند. آن ها باید مهارت خود را در عدم صداقت، به منظور سازگاری بیشتر با شرایط موجود، افزایش دهند چرا که در درون آنان نیز عدم سلامت و بیماری در حال پیشرفت می باشد.

لازم به ذکر است که شکل اعتیاد از تعریف سنتی آن خارج شده و هر رفتار تکراری که در فرد دنباله دار باشد به نوعی اعتیاد محسوب می شود؛ تا جایی که اعتیاد اینترنتی، جنسی، اعتیاد وابستگی و هزاران نوع دیگر، زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر می گردد. با داشتن بهداشت روان می توان بسترهای موجود برای اعتیاد به انواع مخدرها را از بین برد.




منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 1 + ارسال نظر
Niloooofar دوشنبه 21 تیر 1395 ساعت 22:58 http://maloosak.69.mu

زندگی یعنی :بخند هرچند که غمگینی.ببخش هرچند که مسکینی.فراموش کن هرچند که دلگیری.اینگونه بودن زیباست هرچند که آسان نیست
خیلی خیلی خیلی خوشحال میشم به سایت منم سر بزنین.
98651

سلام دوست عزیزم. مرسی که به وبلاگ من سر زدید. بسیار خرسند شدم. من هم به وبلاگ شما سر زدم و با محیطی کاملاً جالب توجه روبه رو شدم ولی نتوانستم در آن جا برایتان پاسخ بگذارم چون قسمت نظر و هم قسمت پیام رسانی را نیافتم. بنابراین این جا برایتان پیغام گذاشتم. باز هم از حضورتان متشکرم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.